Food Innovation Academy en Essensor tekenen overeenkomst

/ 15 april 2021

 

Sensoriek wordt de nieuwe pijler van de Food Innovation Academy

Sensorisch marktonderzoek wordt een nieuwe pijler binnen het portfolio van opleidings- en onderzoeksroutes die de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen biedt. Essensor, marktleider binnen het sensorisch marktonderzoek in Nederland, draagt daar zorg voor. Het onderzoeksbureau tekende maandag 12 april een samenwerkingsovereenkomst met de FIA en opent deze zomer een vestiging in het praktijkopleidingsgebouw rond food in Vlaardingen.

Productoptimalisatie
Essensor ondersteunt bedrijven bij het optimaliseren van (food)producten en daardoor bij het stimuleren van de verkoop er van. Door marktonderzoek met behulp van menselijke zintuigen: ruiken, proeven, zien, horen en voelen. Dit zogeheten sensorische onderzoek geeft helder inzicht in verbetermogelijkheden. Essensor maakt daarbij gebruik van eigen consumenten- en expertpanels die in de regio worden opgebouwd. Het bedrijf heeft momenteel de beschikking over onderzoekscentra in Utrecht en Wageningen. Deze zomer komt daar een derde bij: in de FIA.

‘Positie uitbouwen’
“We willen doorgroeien in Nederland en met deze derde vestiging in Zuid-Holland, in de FIA, voegen wij noodzakelijke onderzoekscapaciteit toe”, legt Jan-Willem Steunenberg, Client Director van Essensor uit. “Met deze stap willen wij tevens onze positie als marktleider én autoriteit binnen het sensorisch marktonderzoek in Nederland verder uitbouwen.” 

‘Actieve en aantrekkelijke foodomgeving’
De keuze voor het opzetten van een onderzoekscentrum in Vlaardingen is een bewuste, zegt Steunenberg. “We komen terecht in een actieve en aantrekkelijke foodomgeving. Een plek waar interessante ontmoetingen met bestaande en nieuwe zakelijke relaties gaan plaatsvinden, maar tevens een plek om kennis te halen en te brengen in samenwerking met de foodbedrijven en onderwijspartners van de FIA.”

Onderschatting
De ambities van Essensor is om binnen de FIA, sensoriek nadrukkelijker op de kaart te zetten. “Samen met de onderwijspartners willen wij structureel meer aandacht vragen voor dit interessante en belangrijke vakgebied. Het belang van het sensorisch onderzoek wordt soms onderschat, terwijl een goed doorontwikkeld en sensorisch getest product zeer overtuigend kan zijn richting de consument. Aangezien ‘smaak’ een belangrijke factor is bij herhaalaankopen is het zorgvuldig, sensorisch testen in een vroegtijdig stadium dus van groot belang.” 

Schakels complementeren
De FIA toont zich bijzonder ingenomen met de komst van Essensor. “Hiermee complementeren we een aantal schakels in de keten van voeding”, vindt FIA-bestuurder Alfred Bruin, “Sensorisch onderzoek is cruciaal voor veel maatschappelijke vraagstukken. Hoe leggen we als foodsector de verbinding tussen gezondheid en voeding? Hoe geven we ruimte aan het verantwoord genieten van voeding? Hoe kunnen we ingesleten voedingspatronen bijsturen om het bewustzijn te verbeteren? Allemaal vragen waarbij smaak en beleving erg belangrijk zijn om resultaten te boeken.” 

Opleidingspartners ook enthousiast
Bruin, holding directeur van Royal Steensma – één van de initiatiefnemers van de FIA, vervolgt: “Als partners van de FIA zijn we erg trots op het feit dat we nu ook de expertise van sensorisch onderzoek ‘in huis’ hebben en daarmee dus smaak en beleving professioneel en onafhankelijk kunnen koppelen aan de doelstellingen van ons samenwerkingsverband: vakgericht opleiden, onderzoek doen naar nieuwe producten en imagoverbetering. Ook onze opleidingspartners Lentiz, Albeda, Inholland en de universiteiten Leiden, Delft en Erasmus zijn hier erg enthousiast over, aangezien studenten in hun opleiding structureel in aanraking gaan komen met deze belangrijke aspecten rondom voeding.”

Goed voor de regio
Voor de regio Vlaardingen is de komst van Essensor ook goed nieuws, weet Bruin. “We gaan met elkaar bouwen aan een groot netwerk van enkele duizenden consumenten die in panels betrokken worden bij sensorisch onderzoek.”

Symposium

Essensor staat te trappelen om aan de slag te gaan in de FIA. Steunenberg: “We kijken er naar uit, ja. De samenwerking met het onderwijs is voor ons niet nieuw en omarmen wij van harte. Daarnaast brengen wij een breed netwerk mee richting de FIA; partijen die mogelijk op termijn ook in de regio zouden kunnen landen. We hebben verder concrete plannen om gezamenlijk nieuwe, sensorische testmethoden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld rond de eiwittransitie van dierlijk naar plantaardig. Genoeg te doen, dus!”

Wat is de FIA?
De FIA wordt ook wel het praktijkhuis van de voedingsmiddelenbranche in Zuid-Holland genoemd. Het is een unieke plek waar foodondernemers en mbo- en hbo-foodopleidingen samen optrekken voor scholing en onderzoek. De studenten en cursisten – op termijn 500 – krijgen er les in een hybride omgeving: praktijkruimtes als keukens, bakkerijen, laboratoria, het IJscentrum en andere productieplekken, waar ze samen met professionals aan de slag gaan.

Testen en verbeteren
FIA krijgt gestalte in een pand aan de Industrieweg in Vlaardingen. Het gebouw telt vijf verdiepingen. Op de begane grond komt een Try&Taste: een ruimte waar plaats is voor events, sensorisch marktonderzoek en een keuken voor gasten en studenten. Op de eerste verdieping zit het testcenter: een plek waar allerlei productiemachines worden opgesteld. Hbo- en mbo-studenten leren er mee werken, professionals kunnen er testen en het bedrijfsleven kan er processen verbeteren. Het IJscentrum is op deze etage ondergebracht. 

Onderzoek en praktijk
De tweede verdieping telt drie laboratoria voor praktisch en toegepast onderzoek en praktijklessen. De derde en laatste etage herbergt een auditorium, workshopkeuken en instructieruimte voor zij-instromers. Een luchtbrug tussen het FIA-pand en de naastgelegen productielocatie van Royal Steensma Bakery Ingredients geeft toegang tot de Bakery Innovation Academy (BIA) waar het bakkerijdeel van de FIA vorm krijgt.

Meer informatie is te vinden op de website: www.foodinnovationacademy.nl.

 

 

Food Innovation Academy en Essensor tekenen overeenkomst

Partners